شیرینی نخودی

مطبخ خانومی

شیرینی نخودی

مهسا رمضانی
مطبخ خانومی

شیرینی نخودی

این دستور نخودی هم عالیه ولی برای دستور اصلی نخودی سنتی قزوین اینجا رو کلیک کنین.

موادلازم:

آردنخودگل          1کیلوگرم

پودرقند            400گرم

روغن جامد         600گرم

زرده تخم مرغ        1عدد

پودرهل ساییده       1قاشق غذاخوری

زعفران غلیظ دم کرده       مقداری

خلال پسته           مقداری

کمی آرد برنج که الک حریر زدیم هم نیاز داریم برای اینکه قالب رو در اون بغلتونیم.

نکته:

اگه خواستین اندازه ها رو نصف کنین یا یک چهارم کنین زرده رو کم نکنین وهمون یک زرده رو بریزین چون زرده برای چسبندگی موادهست ومشکلی ایجاد نمی کنه.

طرز تهیه :

اول آرد رو 3بار الک نرم می کنیم.پودر قند روهم 3بار الک نرم می کنیم.پودر هل رو هم الک نرم می کنیم.بعد از الک زدن با ترازوی دیجیتال موادمون رو وزن می کنیم که اندازه هامون دقیق باشه چون شیرینی ها کلا حساس هستن.

حالا پودر هل رو با پودر قند وروغن مخلوط می کنیم وبا همزن 5 دقیقه می زنیم.حتما با همزن می زنیم خیلی مهمه اگر اینارو نکنین بعد از پخت می بینین که روی شیرینیها ترک خوردن.

بعدش زرده رو اضافه می کنیم و دوباره چند دقیقه می زنیم.

وحالا آرد نخود رو اضافه می کنیم وخوب ورز می دیم .بعد خمیر رو گلوله می کنیم وتوی نایلون می ذاریم.

خمیر باید 24 ساعت استراحت کنه.

بعد از استراحت سینی فر رو با روغن جامد خیلی کم چرب می کنیم وکمی آردبرنج توش می ریزیم به طوری که تمام سطح سینی رو آرد بپوشونه.اینکار برای اینه که شیرینی ها به سینی نچسبه وبعد از پخت راحت از توی سینی دربیاد.

حالا خمیر رو به قطر 1/5 سانت پهن می کنیم وقالب رو توی آرد برنج می زنیم که خمیر بهش نچسبه وبعد قالب می زنیم وتوی سینی فر می چینیم.

بعد با یک خلال دندون از زعفران غلیظ وسط شیرینی ها می زنیم یا وسط شیرینی ها خلال پسته می زنیم. فرباید از15 دقیقه قبل با حرارت 180 درجه ی سانتیگرادگرم شده باشه. وبه مدت 15 دقیقه می پزیم.مواظب شیرینی هاتون باشین یه وقت نسوزه چون نخودی خیلی حساسه.نکته بعدی هم اینه که حتما بعد از پخت شیرینی ها باید بذارین کاملا سرد سرد بشه تا به راحتی بتونین از سینی در بیارین وگرنه خورد می شه.من توی هوای سرد بیرون می ذارم چون این شیرینی رو برای عید درست می کنم در فصل های دیگه شما می تونین بعد از خنک شدن سینی رو داخل یخچال بذارین تا کاملا سردبشه.

اینم آماده شده ی شیرینی ها مون.



موضوعات مرتبط: شیرینی ها ، شیرینی های سنتی قزوین ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 14 تير 1394برچسب:شیرینی های مخصوص قزوین,شیرینی ها, | 1:23 | نویسنده : مهسا رمضانی |




.: Weblog Themes By SlideTheme :.